proustowska krewetka w sosie orzechowym

14.2.13

Jak tylko zobaczyłam ten przepis na Kwestii Smaku, uruchomiły mi się ślinianki na wspomnienie azjatyckich smaków. Krewetki po tajsku z jajkiem i sosem orzechowym idealnie wpisują się bogactwo kulinarnych doznań tamtego regionu, po prostu musiałam je zrobić... I muszę powiedzieć, że przepis co do joty spełnił pokładane w nim nadzieje, także gorąco go polecam. Krewetki są obłędnie pyszne, a jednocześnie przez masło orzechowe jest to danie dość sycące w sam raz na środek zimy.


Krewetki po tajsku z jajkiem i sosem orzechowym
(dla 2-3 osób)
  • 250 g krewetek
  • 1 torebka ryżu długoziarnistego
  • 1 jajko
  • 3 łyżki posiekanego szczypiorku
  • 1 łyżka posiekanej natki pietruszki
  • 2 łyżeczki oleju sezamowego (opcjonalnie - ale ja użyłam)
  • 2 łyżki ziaren sezamu (u mnie bez sezamu)
  • 2 łyżki posiekanych orzeszków ziemnych solonych (użyłam niesolonych, bo w Azji raczej się takich używa)
  • kawałek zielonego świeżego ogórka
  • kawałki limonki do skropienia
  • marynata do krewetek: 1 łyżka oleju, 2 ząbki czosnku, czubata łyżeczka startego imbiru, szczypta soli, posiekana papryczka chili, ewentualnie 1 łyżeczka pasty curry
  •  sos: 1 łyżka masła orzechowego, 2 łyżki sosu sojowego, 1 łyżka octu ryżowego lub soku z limonki, 1 łyżka cukru (może być trzcinowy)
Krewetki rozmrozić, osuszyć i włożyć do miski, dodać sól, posiekaną chili, imbir, posiekany czosnek i olej oraz pastę curry jeśli używamy, wymieszać, odstawić.
Ugotować ryż w osolonej wodzie, odcedzić i wysypać z woreczka do czystej miski.
Jajko roztrzepać widelcem z 1 łyżką wody, dodać posiekany szczypiorek (białe i zielone części) i natkę oraz olej sezamowy, jeśli używamy, i wymieszać.
Składniki sosu wymieszać, można lekko podgrzać aby stał się gładki. Ja podgrzałam nieco, co ułatwiło połączenie się składników.
Orzeszki ziemne zrumienić na patelni na małym ogniu, pod koniec dodając sezam.
Rozgrzać dużą patelnię, włożyć krewetki i smażyć przez około 5 minut, następnie włożyć ryż i smażyć, co chwilę mieszając przez około 2 minuty. Dodać jajko z dodatkami i wymieszać, smażyć przez około 2 minuty. Na koniec wlać sos, wymieszać, podgrzać i posypać orzeszkami z sezamem. Podawać z pokrojonym zielonym ogórkiem i cząstkami limonki. Smacznego!




Zobacz także

2 komentarze

LinkWithin

Flickr

Created with flickr badge.