ćevapčići

25.9.18

Wakacyjna przerwa się przedłużyła, bo jak to zwykle po urlopie - trzeba nadganiać. Z resztą dzisiejsze danie też już przygotowane było jakiś czas temu, ale nie było kiedy usiąść do zdjęć i przepisu. No ale żeby tak wrzesień pusty nie wisiał, w końcu się zmobilizowałam i oto jest, prosto z belgradzkiej albo sarajewskiej ulicy: ćevapčići.  


Na całych Bałkanach spotkacie je w różnych wersjach - jagnięce, cielęce a nawet z wieprzowiny, formowane w podłużne kotleciki lub w formie szaszłyków. Najważniejsza jest jakoś mięsa (mielone lub siekane), do którego raczej nie dodaje się jajek czy mąki (choć znajdziecie przepisy, które je zawierają). Ćevapčići (albo krócej ćevapi) podawane są zazwyczaj z świeżą cebulą oraz płaskim pieczywem lepinje lub somun. Wersja full wypas zawiera kajmak (rodzaj twarożku) i/ lub ajwar (ale to raczej w Chorwacji). Ja trzymałam się najprostszego przepisu: użyłam dobrej jakości wołowiny, dodałam mieszanki ziół dalmatyńskich i nieco cebuli do środka, a serwowałam z pitą, ajwarem, cebulą i pomidorkami koktajlowymi. Smakowały rewelacyjnie...


Ćevapčići 
  • 500 g mielonej wołowiny (można zastąpić innym rodzajem mięsa, np jagnięciną)
  • 50 ml oliwy
  • 1/2 małej cebuli drobno posiekanej
  • sól, pieprz, słodka i ostra papryka, ewentualnie mieszanka ziół dalmatyńskich - do smaku
  • dodatki: pita, ajwar, świeża cebula
Oliwę połączyć z przyprawami, a następnie wymieszać dokładnie z mięsem i posiekaną cebulą. Z mieszanki formować podłużne kotleciki i układać na dużym talerzu albo w formie. Po ulepieniu talerz przykryć folią i wstawić na 2 godziny do lodówki. 
Rozgrzać patelnię grillową lub grill i grillować kotleciki, przewracając je co jakiś czas, aż zbrązowieją ze wszystkich stron. Podawać z pitą, posiekaną świeżą cebulą i innymi, ulubionymi dodatkami. Smacznego!



Zobacz także

0 komentarze

LinkWithin

Flickr

Created with flickr badge.