kiszone cytryny i pyszny sos do ryby

10.4.17

Na wstępie przyznaję, że nigdy wcześniej kiszonych cytryn nie jadłam. Ale skoro kiszonki to teraz taki modny temat, a niewoskowane cytryny z przydomowego kreteńskiego ogródka wpadły w moje ręce w większej ilości, postanowiłam zmierzyć się z tematem. No więc nie wiem, czy to co wyprodukowałam smakuje prawilnie, ale na moje kubki smakowe naprawdę daje radę. Jeśli macie ochotę na kulinarne eksperymenty, to serdecznie polecam, tym bardziej, że nie tylko do marokańskiego tagine pasują. Wzorowałam się na przepisie z bloga  Chili, czosnek i oliwa. Acha, mała uwaga: moje cytryny były małe i o dość grubej skórce, zatem do uzyskania odpowiedniej kwaśności potrzebowały nieco więcej dodatkowego soku, przepis podaję jednak na zwykłe, soczyste cytryny. 

Kiszone cytryny
(1l słój)
  • 10 małych, niewoskowanych cytryn
  • 1 laska cynamonu
  • 2 suszone papryczki chili
  • 1 liść laurowy
  • kilka ziarenek pieprzu
  • gruboziarnista sól (ok 100g)
  • ew. gorąca woda
Słoik wyparzyć i osuszyć. Cytryny umyć dokładnie i osuszyć. 5-6 owoców naciąć tak by utworzyły tulipan. Do środka nasypać po 1 łyżeczce soli. Na dno słoja wsypać łyżeczkę soli, a następnie układać cytryny, by ściśle wypełniały słój. W przerwy powtykać laskę cynamonu, papryczki, pieprz i liść laurowy, dodać resztę soli. Z pozostałych cytryn wycisnąć sok i dolać do słoja. Jeżeli sok nie przykrył cytryn, dopełnić gorącą wodą. Szczelnie zakręcić i odstawić w chłodne, ciemne miejsce. Cytryny będą gotowe za 4 tygodnie, po otwarci trzymać w lodówce. Można je dodać do duszonych mięs lub użyć w pysznym sosie.
 
 
Sos z kiszonej cytryny i kaparów
idealny do grillowanej ryby
  • 1 ćwiartka kiszonej cytryny
  • 1 łyżka kaparów
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżka posiekanego szczypiorku
  • 180-200 g jogurtu naturalnego
  • 2-3 łyżki majonezu
  •  ew sól (uwaga, cytryna jest dość słona, więc soli należy używać rozważnie :))
Cytrynę, czosnek i kapary dokładnie posiekać. W miseczce wymieszać jogurt z majonezem, dodać pozostałe składniki i ponownie wymieszać. Doprawić solą jeśli sos tego wymaga. Odstawić do lodówki żeby smaki się przegryzły (na ok 30 minut). Podawać z grillowaną rybą. Smacznego!


Zobacz także

0 komentarze

LinkWithin

Flickr

Created with flickr badge.