szarlotka z rabarbarem i budyniem

27.5.20

Maj mi ucieka jak szalony, a to moja ukochana pora w kuchni - czas szparagów, rabarbaru, botwinki i wszystkich nowalijek. Udało mi się ostatnio dopaść kilka gałązek rabarbaru i postanowiłam zrobić coś nowego. W oko wpadła mi szarlotka z rabarbarem i budyniem z Kwestii Smaku - co prawda miałam nieco za mało rabarbaru, ale uzupełniłam ten brak jabłkami. Ciasto upiekłam w nieco mniejszej niż zalecana formie, więc resztę zużyłam na tarteletki (już bez budyniu, bo tego starczyło tylko na główne ciasto). W obu wydaniach wyszło pyszne... Poniżej przepis z moimi niewielkimi modyfikacjami:


Szarlotka z rabarbarem i budyniem
(na formę 24x38cm/ u mnie 21x28 plus 5 tarteletek)
  • 3 szklanki mąki pszennej (450 g)
  • 1.5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3/4 szklanki cukru (150g)
  • 1 opakowanie cukru wanilinowego
  • 250g masła
  • 2 jajka
Nadzienie
  • 600 g rabarbaru (u mnie 450g rabarbaru i dwa jabłka)
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżka cukru wanilinowego
  • 1/3 szklanki cukru
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka imbiru w proszku - nie ma go w oryginalnym przepisie, ale ja lubię połączenie imbiru i rabarbaru...
  • 1 budyń śmietankowy lub waniliowy (na dużą blachę użyłabym dwóch budyni)
  • 500 ml mleka (oczywiście jeśli zwiększycie ilość budyniu, to też trzeba podwoić ilość mleka)
  • cukier puder do posypania
Mąkę przesiać do miski, dodać proszek do pieczenia, cukier, cukier wanilinowy, pokrojone w kostkę zimne masło i wszystko dokładnie posiekać (można umieścić w misie miksera i rozdrabiać mieszadłem). Dodać jajka i zagnieść kulę. Podzielić na dwie części, szczelnie owinąć folią spożywczą i odstawić do lodówki na pół godziny.
Ugotować budyń. Blaszkę wysmarować masłem i wyłożyć papierem do pieczenia. Rabarbar umyć, odciąć końcówki i pokroić na ok 1 cm kawałki (jeśli używacie też jabłek, to należy je obrać, usunąć gniazda nasienne i pokroić w kostkę). Następnie rabarbar wymieszać w misce z mąką ziemniaczaną, cukrem zwykłym i wanilinowym, cynamonem oraz imbirem.
Piekarnik rozgrzać do 180 st C. Jedną część ciasta rozwałkować między dwoma arkuszami papieru do pieczenia i wyłożyć nią formę. Spód podziurkować widelcem. Jeśli piekarnik jeszcze się nie nagrzał formę można wstawić na ten czas do lodówki. Na schłodzone ciasto wyłożyć rabarbar, na wierzch łyżką wyłożyć budyń, a następnie rozwałkować drugi kawałek ciasta i przykryć nim całość. Wierzch znowu podziurkować widelcem.
Piec ok 50 min na złoty kolor - jeśli zacznie się szybciej przypiekać, można przykryć je arkuszem folii aluminiowej, ale ja nie miałam tego problemu. Po przestudzeniu posypać cukrem pudrem i kroić na kawałki. Krojenie nie do końca przestudzonego kończy się koślawcami jak na zdjęciu ;) Smacznego!



Zobacz także

5 komentarze

LinkWithin

Flickr

Created with flickr badge.