słodkie święta

21.12.08

Korzystając z tego, że w firmie robiliśmy dużą imprezę świąteczną, poszalałam kulinarnie i wypróbowałam kilka fajnych przepisów. Blogowanie inspiruje i ubogaca nie ma co ;) Od Olgi wyciągnęłam przepis na migdałowe aniołki,


a z kolei od Bea podpatrzyłam przepis na kruchutkie ciastka pomarańczowo-czekoladowe (uwielbiam połączenie pomarańczy i czekolady, i chyba nie tylko ja...). Przepisy na te cuda można znaleźć po linkami.


Z własnych wypieków wykonałam bardzo ostre i bardzo czekoladowe ciasteczka z chili (przepis już podawałam tutaj). No i oczywiście od kilku dni zmagam się z pierniczkami.
Przepis ten już kiedyś podawałam, ale ponieważ eblog posłał moje wieloletnie wypiski w sieciowy niebyt (jako, że blog wg nich został porzucony), to podaję go ponownie:

Pierniczki choinkowe
  • 500g mąki
  • 200g cukru pudru
  • 200g miodu (tym razem eksperymentowałam z miodem gryczanym, wyszły rewelacyjne)
  • 120g masła
  • 1 jajko
  • 10g sody oczyszczonej
  • 2 (u mnie kopiaste) łyżki piernikowych przypraw (można użyć gotowej mieszanki, a można samemu wg własnych potrzeb ubić w moździerzu).
Mąkę wymieszać z sodą, w zagłębienie wlać miód, jajko, dodać przyprawy, cukier, masło. Zagnieść w gładką, jednolitą kulę i schłodzić w lodówce. Odcinać nożem plastry, rozwałkowywać na pożądaną grubość i wykrawać foremkami różne kształty. Piec w temp ok 180 st. C ok 10min.

Po upieczeniu i przestygnięciu polukrować (mój ulubiony lukier to sok z cytryny zmieszany z cukrem pudrem; od dwóch lat koloryzuję część lukru przy pomocy pisaków tortowych). Wychodzi z tego całkiem sporo pierników, z reguły część wieszamy na choince, część rozdajemy rodzinie i przyjaciołom, część konsumujemy do herbaty. Pierniki szybko twardnieją, dzięki czemu spokojnie wiszą sobie do końca choinkowego żywota (choć czasami jakiś spadnie pod własnym ciężarem). Jeśli chcę, żeby zmiękły, do puszki czy słoika, w którym je przechowuję, dodaję kawałek jabłka.

wesoły aniołek zdobiący naszą choinkę


aniołek-maruda ;)
a te znaczki to Wesołych Świąt po chińsku wypisane ręką Lubego


Pierniczki to kolejna propozycja do świątecznej zabawy.

Kuchnia Świąteczna i Noworoczna 19.XII.2008 - 03.I.2009

Zobacz także

0 komentarze

LinkWithin

Flickr

Created with flickr badge.